torsdag 4. april 2013

Delemne:  Tankekart som tenkeverktøy


Tankekart er et verktøy som de fleste elever har en forhold til. Siden de første skoleårene har barna erfaring med organisering av ideer og tanker. Tankekart blir brukt allerede på barnehage, ofte for å organisere og synliggjøre barnas tanker på en enkelt måte. Organiseringer av barnas ideer kan bidra til forståelsen og hjelpe til med hukommelsen. Et eksempel på dette er aktiviteten til Klepp og friluftsbarnehage om vennskap: på dette eksempelet ser vi hvordan barnehagepersonalet bruker 
tankekart for å organisere barnas ytringer i en
plakat. Dette vil væare med på å skape barnas
medvirkning i barnehagen.


Det finnes flere digitale verktøy for å lage tankekart, mange er nevnt i DKL leksjoner. Jeg kan nevne andre som evner seg for iPad bruk, som for eksempel iThoughtsHD eller popplet lite i gratis versjon. Ved hjelp av tankekart kan ungene forstå og huske bedre begrepene. 
Her er et eksempel på et enkelt tankekart med iThoughtsHD , som kan bidra til læring ved lesning.


Sammensetning av bilder og bokstaver gir barna økte assosiasjoner. Dette er med på å konkretisere abstrakte begreper, som er bokstavene for ungene. Elevene lærer også å sette i orden visuelle inntrykk  
og assosierer de til bokstavene.  Jeg viser også et eksempel med Popplet:



Tankekart er en god måte for barn å lære begreper på da man får begrepet presentert både visuelt og auditivt. Dette er med på å gi barna flere assosiasjoner til begrepet og dermed større forståelse av det”. (http://rfl.iktsenteret.no/blogg/tankekart-i-barnehagen)


Kilder:

Ingen kommentarer: