Sosiale medier
Sosiale medier er samlingen av alle
eksisterende plattformer til online sosiale samhandlinger. Disse plattformene
er sammensatt av individer som har en viss tilknytting til hverandre, og som
søker etter et felles mål: sosialisering. Skoleelevene har enkelt og
kontinuerlig tilgang til sosiale medier, til det de gjør bruk av multimodale
verktøy som datamaskiner, mobiltelefoner, iPod, iPad.
Ungdommene bruker disse verktøyene daglig
til de fleste kulturelle aktivitetene de er opptatt av, som lesing, musikk, video,
spill, foto, telefoni og ikke minst digital sosialisering. Dette gjør at
ungdommene bruker en stor del av dagen på å betjene multimodale verktøy. På
grunn av en slik høy digitalaktivitet, mange av dem ofte når en ”automatisert
og ubevist kompetanse som bør kunne utnyttes sterkere i flere av skolens
disipliner” ( Otnes, 2009:21)
Skolens rolle
Alle oss lærerne er mer eller mindre
kjent med lærerplanens direktiver i forhold til digital kompetanse i fagene.
Det som er utfordringen for oss er, hvordan skal læring i digital kompetanse
forankres i læreplanen. Bruk av sosiale media i skole sammenheng reppresenterer
en mulighet som kan bidra til digital kompetanse hos elevene. ”Å være digital i
fagene i dag i stor grad handler om å være på nettet…Det handler for eksempel
om å kommunisere på nettet, å lage kollektive tekster på nettet” (Otnes,
2009:17).
Skolen skaper ikke tendens i dagens
samfunn. Samfunnsendringer er for mange og er for raske, for å kunne inkluderes
kontinuerlig i skolereformen. Til tross for dette, tror jeg at vi lærere kan
tilpasse våres læringsstrategier til dagens ungdommer. Vi lærere kan bevisgjøre
bruk av sosiale media som verktøy til faglig kunnskapsløfte. Dessuten ved bruk
av sosiale media, kan vi utnytte til læring noe som har en enorm tiltreknings
fasinasjon hos elevene.
Gjennom en integrering av sosiale
media i skolen, har vi også muligheten til å lære ungdommene om trygg nettbruk
og respekt for personvern. Dette bør selv forsvære integreringen av sosiale
media i skolearbeid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar