søndag 14. april 2013

IKT og tilpassa opplæring


Delemne: IKT og tilpassa opplæring

I opplæringsloven har tilpasset opplæring stor relevans. Uansett hvilke trinn og fag vi lærerne arbeide med, er vi pliktig til å ta hensyn til elevenes foresettinger . Å differensiere opplæringen er noe vi må konfronteres med til daglig. I mitt arbeide som fremmedspråklærer møtte jeg store utfordringer i forhold til elevenes foresettinger. Jeg opplever alltid at i en klasse har jeg elever med veldig forsjellige kunnskapsnivå, og foresettinger, som jeg skal forberede til de samme kompetansemålene. I blant kan et så utfordrende arbeid føles uoppnåelig.
Variasjonen i undervisningsmetodene, vil hjelpe oss til å kjenne til elevene og skjønne bedre på hvilken måte hver enkelte av dem lærer på. I tillegg for å ha forskjellige evner til læring, elevene har ulike kulturelle og sosiale bakgrunn, ulike interesser og ulik motivasjonsgrad. Uten en tilpasset opplæring, hadde jeg mistet mange elever på veien. IKT gir meg en del muligheter for å gjennomføre tilpasset språkopplæring. Jeg har for eksempel brukt dataprogrammer for å skape interesse for faget hos demotiverte elever. Elever som strever med grammatikkforståelse kan oppleve mestring ved hjelp av aktiv bruk av språket.
En konkret eksempel på dette kan være å arbeide med digitale oppgaver som er tilgjengelig på internettsider til læreboka:
        


    
Eller arbeide med digitale prosjekter som for eksempel animasjonsfilmer, lydopptaker, og mye mer. 

Ingen kommentarer: