Delemne: IKT og tilpassa opplæring
I opplæringsloven har
tilpasset opplæring stor relevans. Uansett hvilke trinn og fag vi lærerne
arbeide med, er vi pliktig til å ta hensyn til elevenes foresettinger . Å
differensiere opplæringen er noe vi må konfronteres med til daglig. I mitt
arbeide som fremmedspråklærer møtte jeg store utfordringer i forhold til
elevenes foresettinger. Jeg opplever alltid at i en klasse har jeg elever med
veldig forsjellige kunnskapsnivå, og foresettinger, som jeg skal forberede til
de samme kompetansemålene. I blant kan et så utfordrende arbeid føles uoppnåelig.
Variasjonen i undervisningsmetodene,
vil hjelpe oss til å kjenne til elevene og skjønne bedre på hvilken måte hver
enkelte av dem lærer på. I tillegg for å ha forskjellige evner til læring,
elevene har ulike kulturelle og sosiale bakgrunn, ulike interesser og ulik
motivasjonsgrad. Uten en tilpasset opplæring, hadde jeg mistet mange elever på
veien. IKT gir meg en del muligheter for å gjennomføre tilpasset
språkopplæring. Jeg har for eksempel brukt dataprogrammer for å skape interesse
for faget hos demotiverte elever. Elever som strever med grammatikkforståelse
kan oppleve mestring ved hjelp av aktiv bruk av språket.
En konkret eksempel på
dette kan være å arbeide med digitale oppgaver som er tilgjengelig på internettsider
til læreboka:
Eller arbeide med digitale
prosjekter som for eksempel animasjonsfilmer, lydopptaker, og mye mer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar