søndag 21. april 2013

Delemne: Dataspill og læring


Delemne: dataspill og læring


Veldig spennende og utfordrende emne! Det er som å bli barn igjen. Jeg ble inspirert av programmeringens muligheter til Kodu, og prøvde meg litt. Men jeg tenkte at jeg måtte finne på et spill som kunne tilpasses bedre til språkopplæring. Jeg var ute etter et spill som kunne styrke kreativitet, strategisk tenkning, men også muntlige og skriftlige ferdigheter i fremmedspråk. Jeg fant blant et stort utvalg et par spill som jeg synes kan stimulere og styrke elevenes læring foranket i kompetansemål.
Begge er spill som kan lastes ned på iPad og iPhone. Et er en programmerings program for å lage egen barnebok. Elevene kan skrive, spille inn stemmene sine og laste inn egne bilder.




Dette spillet er veldig brukervennlig, og kan tilpasses barn i forsjellige alderstrinn.









  


Det er også flere interaktive spill, hvor elevene kan prate til en figur som gjentar alt. De har mulighet til å ta opp lyder, stemmer og animasjon av figurer. De kan også lage sin egen film.



  Her er for eksempel en film jeg har laget med applikasjonen ”Talking Ginger”.  Eleven kan snakke til katten som gjengir alt, samtidig som eleven tar opp for å lage en kort film.
  

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Dalia!
Synes det er eit interessant blogginnlegg du har skrive om emnet. Eg er einig med deg at dataspel og læring er eit spennande emne. Så lenge desse spela er forankra i kompetansemåla, er det berre til "å køyra på".

For min eigen del opplever eg at elevane er meir motivertetil å gjere oppgåver og ulike prosjekt, når dei nyttar digitale læringsressursar.

Eg registrerer at fleire og fleire elevar i barneskulen har Ipad i heimen. Kvifor ikkje oppfordre foreldre til å nytta aktuelle spel i til dømes i lese- og skriveopplæringa. Det er jo inn i tida å møte elevane på deira digitale arena.

Lykke til med eksamen!

Kari