søndag 14. april 2013

Sammensette tekster


Delemne: sammensette tekster

Delemne om sammensette tekster er utrolig interessant! Jeg ble så inspirert, at jeg satt i gang en plan til klassen min med en gang. På eksemplene som blir forklart i leksjonen, ser vi hvordan kontaktlæreren eller faglæreren kan følge med elevenes utviklingen ved bruk av digital portfolio. Det er også et primært mål med portfolio at elevene organiserer sin egen læring, interagerer med medelevene, og hovedsakelig reflekterer over egen læring.  Digital portfolio er en evalueringsstrategi som danner grunnlag for kvalitativ evaluering i elevenes læringsprosess. Portfolio evner spesielt bra for elevens egenvurdering.
I fag som for eksempel fremmedspråk, elevene kan måle egen utviklingen i løpet av hele opplæringstiden. I ungdomskolen elevene lærer fremmedspråk nivå I i tre år. Dette betyr at de starter fra en grunnleggende kunnskap og skal utvikle seg til å nå et videregående nivå II og om de vil videre opp til nivå III. Hvis elevene gjør bruk av portfolio helt fra ungdomskole, vil de kunne ha en verdifull oversikt på egenutviklingen sin. I mitt arbeid med faget, bruker jeg for eksempel elevmapper på Fronter, eller applikasjoner som for eksempel Evernote. I Evernote kan elevene digitalisere papirnotater, arkivere og dele dokumenter, laste opp bilder eller lagre lydfiler. Her viser jeg en video som eksempel på hvordan elevene kan arbeide. Videoen presenterer en figur skapt av elevene som har navn, familie og arbeid  osv. Kombinasjonen av video, tekst og lyd er et verktøy for å utvikle kompetansemålene i læreplanen for elevene i fremmedspråk. 

Ingen kommentarer: