Delemne: sammensette tekster
Delemne om sammensette tekster er
utrolig interessant! Jeg ble så inspirert, at jeg satt i gang en plan til
klassen min med en gang. På eksemplene som blir forklart i leksjonen, ser vi
hvordan kontaktlæreren eller faglæreren kan følge med elevenes utviklingen ved
bruk av digital portfolio. Det er også et primært mål med portfolio at elevene
organiserer sin egen læring, interagerer med medelevene, og hovedsakelig
reflekterer over egen læring. Digital
portfolio er en evalueringsstrategi som danner grunnlag for kvalitativ
evaluering i elevenes læringsprosess. Portfolio evner spesielt bra for elevens
egenvurdering.
I fag som for eksempel
fremmedspråk, elevene kan måle egen utviklingen i løpet av hele opplæringstiden.
I ungdomskolen elevene lærer fremmedspråk nivå I i tre år. Dette betyr at de
starter fra en grunnleggende kunnskap og skal utvikle seg til å nå et
videregående nivå II og om de vil videre opp til nivå III. Hvis elevene gjør
bruk av portfolio helt fra ungdomskole, vil de kunne ha en verdifull oversikt
på egenutviklingen sin. I mitt arbeid med faget, bruker jeg for eksempel
elevmapper på Fronter, eller applikasjoner som for eksempel Evernote. I
Evernote kan elevene digitalisere papirnotater, arkivere og dele dokumenter,
laste opp bilder eller lagre lydfiler. Her viser jeg en video som eksempel på
hvordan elevene kan arbeide. Videoen presenterer en figur skapt av elevene som
har navn, familie og arbeid osv.
Kombinasjonen av video, tekst og lyd er et verktøy for å utvikle
kompetansemålene i læreplanen for elevene i fremmedspråk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar