lørdag 20. april 2013

Delemne : Barns digitale arena


Delemne: Barns digitale arena

Som vi har erfart og har kunnskap om, barn og ungdommer tilhører en digital epoke. De beveger seg i en arena preget at teknologi. Dette gjelder ikke bare databruk eller mobil bruk, de er født i et verden som er digitalt styrt. Fra varmen i huset, oppvaskmaskinen eller bilen ,til musikk spill og kommunikasjon. Snart vil alt i livet til de nye generasjonene bli preget av digitaliseringen. Til tross for at dagens elever møter skolen med ulike foresetninger, digitaliseringen er dominerende i samfunnet og påvirker alles hverdagslivet. I en sånn kontekst, å integrere IKT og digital kompetanse i skolen har en stor relevans. I rapporten ”IKT I DET NYE LÆRINGSROMMET” påstår Grete Dalhaug Berg og Lila Marie Moberg, at skolen og samfunnet er gjensidig avhengige av hverandre, og at IKT kan være brubygger i dette samarbeid.  

Et levende samfunn er i stadig endring, og å kunne fornye seg er veldig viktig for å takle slike endringer. Skolen former de individene som er driften til samfunnet. Målet kan være som i PILOT og integrere IKT i skolen samen med andre innovasjoner, med det formålet å utvikle og forbetre praksisfeltet i skolen basert på individa si røynsle og lokale tilhøve, og dermed gi viktige bidrag tilbake til samfunnet generelt. (Berg G.D. Og Moberg L.M.)

Det er veldig mye forskjellig som innrammer digitale arena til barn og ungdom, men det er ikke meningen å integrere ukontrollerbart alt i skolen. Det er dette tema jeg synes det er veldig viktig å gi relevans til og som jeg brenner for. Her vil jeg referere til et utdrag fra Berg og Moberg sitt rapport om IKT i det nye læringsrommet. Jeg synes dette er et veldig viktig poeng, som gjenspeiler holdingen jeg vil leve for i mitt lærerarbeid.  

Læreren si rolle blir i større grad å legge til rette for læring, og å rettlede elevene i å ta i bruk sin kunnskap og skape sammenheng i læringssituasjonen. Elevene må ha rettleding i å nytte teknologien til sin fordel med et kritisk blikk. Vi snakker ikke bare om at elevene skal lære av IKT, men vi er nå mer opptatt av at elevene skal lære med IKT. Ei av de viktigste oppgavene til morgendagens skule, er å gi elevene god og helskaplig kompetanse på IKT” (Berg G.D. Og Moberg L.M.)

I fremmedspråk undervisning digitale verktøy kan både stimulere  og føre til læring. Programmer som ordnett har oppnådd god kvalitet, det gjør skrivingen i fremmedspråk lettere. Også bruken av internett resurser med interaktive oppgaver kan stimulere elevene til arbeid med faget. Her er et eksempel på en oppgave jeg bruker ofte i gjennomgang av verb i fortiden. Elevene arbeide med lyd,bilde og skrift i samme oppgave. :
 





2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei:-)

Jeg liker at du setter fokus på hvor mye av dagens barns hverdag som faktisk er preget og styrt av teknologi. Mange har ikke opplevd å være uten alle hjelpemidlene som omringer dem, og de har erfaring med å lære seg å mestre nye utfordringer som følger med. Med en slik forståelse blir det selvsagt at lærere bør benytte seg av elevenes kunnskap på dette området i undervisningen.
Samfunnet som barna lever i utenfor skolens vegger bør gjenspeiles i undervisningen.

Som lærere vil man også ha et ansvar for at elever klarer å benytte seg av teknologien på en god måte, og forsøke å bygge opp informasjonskompetanse.
Synes du har et godt poeng når du sier at man skal ha kontroll på hva man integrerer i undervisningen. Man må vite hvorfor man gjør det man gjør, hva som er målet.

Liker at du gir et eksempel på hvordan du bruker digitale verktøy i undervisningen.

Anonym sa...

Hei Dalia!
Eg er absolutt enig med deg og Berg om at lærerens rolle har forandret seg. At vi må i større grad legge til rette for læring slik at elevene kan ta ibruk sin kunnskap i nye sammenhenger. Jeg liker også at du har med bilder i innlegget, og et eksempel på et prosjekt som du har brukt. På denne måten fikk jeg et praktisk eksempel på gjennomføring av tema. Takk for et godt innlegg.
Hilsen Frank