onsdag 28. november 2012

HENSYN TIL PUBLISERING


Hensyn til publisering

Datatilsynet skriver i et veiledningshefte om bilder av barn på nett, at alt vi gjør er i beste mening. Dette er selvfølgelig et ironisk utsagn. Dette kan være en måte for å vekke oppmerksomhet over et stort problem. Publisering av bilder av barn i det som voksne oppfatter som uskyldige og morsomme situasjoner, kan representere en fare for barnas integritet. Barna er individer som er avhenging av voksnes fornuft i forhold til publisering av bilder. Vi må respektere barn og ungdoms integritet, rett til privatliv og selvbestemmelse. Digitalisering og bildedeling har gitt nye utfordringer i forhold til dette temaet. Alt vi legger ut på nettet kan blir lagret, manipulert og misbrukt på mange måter. ” I en slik situasjon er det helt avgjørende at vi vet hva vi gjør, og at vi setter grenser” (Lovdata.no).  Jeg synes at vi som lærere, er pliktig til å formidle for elevene våres en ansvarlig og korrekt måte å behandle bilder og bildedeling på. I følge av datatilsynets, den kategorien som vokser raskest, er imidlertid de beslagene som består av bilder som barna har
produsert selv og lagt ut.
 Jeg synes at bevisstgjøringen hos ungdom om sakens alvorlighet er sentralt i dette temaet. Jeg selv har opplevd at elevene prøver å ta bilde av meg med mobil mens jeg underviser.

Kilde: Datatilsynet (2011) I beste mening - Bilder av barn på nett [internett]: http:// www.datatilsynet.no/Sektor/Skole-barn-unge/Bilder-av-barn-pa-nett/. 

Ingen kommentarer: