Datatilsynet skriver i et veiledningshefte om bilder av barn på nett, at
alt vi gjør er i beste mening. Dette er selvfølgelig et ironisk utsagn. Dette
kan være en måte for å vekke oppmerksomhet over et stort problem. Publisering av
bilder av barn i det som voksne oppfatter som uskyldige og morsomme
situasjoner, kan representere en fare for barnas integritet. Barna er individer
som er avhenging av voksnes fornuft i forhold til publisering av bilder. Vi må
respektere barn og ungdoms integritet, rett til privatliv og selvbestemmelse.
Digitalisering og bildedeling har gitt nye utfordringer i forhold til dette
temaet. Alt vi legger ut på nettet kan blir lagret, manipulert og misbrukt på
mange måter. ” I en
slik situasjon er det helt avgjørende at vi vet hva vi gjør, og at vi setter
grenser” (Lovdata.no). Jeg synes
at vi som lærere, er pliktig til å formidle for elevene våres en ansvarlig og
korrekt måte å behandle bilder og bildedeling på. I følge av datatilsynets, den kategorien som vokser raskest, er imidlertid de beslagene
som består av bilder som barna har
produsert selv og lagt ut.
Jeg synes at bevisstgjøringen hos ungdom om sakens alvorlighet er sentralt i dette temaet. Jeg selv har opplevd at elevene prøver å ta bilde av meg med mobil mens jeg underviser.
Kilde: Datatilsynet (2011) I beste mening - Bilder av barn på nett [internett]: http:// www.datatilsynet.no/Sektor/Skole-barn-unge/Bilder-av-barn-pa-nett/.
produsert selv og lagt ut.
Jeg synes at bevisstgjøringen hos ungdom om sakens alvorlighet er sentralt i dette temaet. Jeg selv har opplevd at elevene prøver å ta bilde av meg med mobil mens jeg underviser.
Kilde: Datatilsynet (2011) I beste mening - Bilder av barn på nett [internett]: http:// www.datatilsynet.no/Sektor/Skole-barn-unge/Bilder-av-barn-pa-nett/.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar