fredag 23. november 2012

Digitale bilder


Bilder som støtter undervisning er en uunnværlig ressurs i fremmedspråk læring. Bøker i fremmedspråk illustrerer situasjoner, historier, personer, landskaper og ting fra språkområdet. I opplæringen skal elevene lære å kommunisere i en verden som er fjern for dem. En verden som kan være veldig forskjellig og ukjent for elevene. Derfor er mediene et hjelpemiddel som kan presentere en ukjent mangfoldighet for elevene, og samtidig gjøre det levende og autentisk. Digitale bilder gir elevene muligheten til å lære om andres kulturer, sammenligne med sin, og ikke minst uttrykke egne erfaringer med kreativitet. Med bruk av digitale bilder kan lærer variere undervisnings aktiviteter og evalueringen forbi bøkenes begrensinger.
Med denne oppgaven om digitale bilder, presenterer jeg et eksempel på undervisnings aktivitet som jeg har brukt med gode resultater. Jeg og elevene skaper en figur, eller velger en kjent tegneseriefigur. Vi skal gi figuren en personlighet, et navn, nasjonalitet, alder og familie. Figuren kan bli brukt gjennom et helt skole år. Den kan reise, oppleve diverse situasjoner, bli kjent med folk, osv. Elevene skal ved hjelp av manipulerings muligheter lage bilder hvor de skal plassere figuren. Det vil virke som om de selv konstruerer et liv for figuren. Dette kan bli brukt for å behandle grammatikk eller for å vandre gjennom språksområdets landskap. Elevene kan bruke egne bilder for å uttrykke egne erfaringer, eller søke på internett etter bilder fra språksområder som de aldri har sett, og ligger langt fra Norge.
Jeg synes at når jeg legger til rette mitt arbeidsprosjekt for elevene, opplever de muligheten for å uttrykke egne erfaringer preget av egne kulturelle bakgrunner. Elevene får muligheten til å tilnærme seg til språklæringen gjennom en utviklingsprosses, hvor de selv er med på å bestemme tilforming og personlighet til deres figur. Figuren kan gjenspeile elevene selv og deres sosiokulturelle verden. Intensjonen bak et slikt arbeid, er det å skape et behagelig arbeidsmiljø, hvor elevene i samhandling med hverandre og ledet av meg, veksler ideer, inntrykk, og utvikler deres språklige kapasiteter.
Læring er et sosialt fenomen som skjer i en sosial situasjon, og både språk og sosiale forhold bidrar til å utforme kunnskapen (Imsen: 36). Når Imsen drøfter Lev Vygodtsky sine pedagogiske teorier, legges det vekt på hans påstand om at all læring er et resultat av en gjensidig påvirkning mellom individet og miljøet han lever i eller kommer i kontakt med. Vygodtsky kritiserte skolen som påførte elevene en deskriptiv kunnskap, uavhengig av konteksten som kunne virke nært elevenes sosiokulturelle virkelighet. I språklærings sammenheng kunne dette tolkes som læring av grammatikk, semantikk eller syntaks kontekstisolert. Det jeg ville kalle læring gjennom ”pugging”, en passiviserende aktivitet som ikke fører til læring. Vygodtsky sier at ungene utvikler seg i en tilpasningsprosess til miljøet de får stimuli fra.
Figuren min er Mafalda, en veldig kjent argentinsk tegneseriefigur. Ved hjelp av Pikasa og Gimp, beskriver jeg Mafalda og sender henne på reise mellom Madrid og Frankrike, til Kristiansund og Ålesund, og til slutt ender figuren inni et eple. Jeg bruker digitale bilder for å forklare vanskelige grammatiske regler på en levende og morsom måte som kan tiltale elevene, og som kan øke interessen for faget. 
Kilder
Imsen, Gunn. (1998). Elevenes verden. Innføring i pedagogisk psykologi. Tano Aschehoug AS

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Dalia.

Takk for et spennende innlegg på bloggen din. Jeg har gjennom studiet fått mye ny kunnskap om bilde og bildets funksjon i ulike sammenhenger. Det var likevel spesielt interessant å lese ditt innlegg.

Jeg har ikke fremmedspråkundervisning selv, men vi har mange fremmedspråklige på vår skole. Det at du tar utgangspunkt i elevens bakgrunn og bruker det som basis var spennende. Jeg selv har nok vært mer opptatt av at de fremmedspråklige skal lære om oss og vår kultur i stede for å være "brobygger" mellom spennede og rike kulturer. Jeg kommer til å bringe dette videre i kontakt med lærere som jobber innenfor det samme området som du. De muligheter som ligger innenfor emnet digitale bilder er stort. Dette studiet gjør at man kommer i gang og blir inspirert til å fordype seg i tema.

Vennlig hilsen Jorånn Pedersen