mandag 26. november 2012

REGNEARK


Regneark
Som språklærer må jeg innrømme at jeg ikke har brukt mye regneark i undervisningen. Derimot i samfunnsfag opplæring på videregående er regneark veldig aktuelt. I følge læreplansmåler skal elevene blant annet lære om privat økonomi, om arbeid og om næringsliv. Det er i dette fagområdet at bruk av digital regneark er mest aktuelt. Elevene i videregående er godt kjent med Excel og Calc (OpenOffice kalkulasjonsprogram). Dette gjør det veldig lett for meg å arbeide med emne selv med lite kunnskap i matematikk.

En av kompetansemålene i samfunnsfag er ar at elevene skal kunne: ”rekne ut inntekter, planleggje pengeforbruk i ein familie ved å bruke ulike verktøy og vurdere korleis sparing og låneopptak påverkar personleg økonomi” (læreplan i samfunnskfag).Jeg synes at det kan være vanskelig for en 16 års gammel ungdom å regne ut pengeforbruk i en familie, jeg starter derfor med å få elevene til å reflektere over egen pengeforbruk. Da bruker jeg som oppgave å få elevene til å sette opp en budsjett på egen pengeforbruk. Dette er starten på elevenes tilnærming til en bevisgjøring av egen økonomi. Å arbeide med digital regneark for planlegging av privat økonomi, kan virke abstrakt for ungdommene som er vant til å bo hos foreldrene og som ikke disponerer penger.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei, Dalia!
Jeg er enig i at regneark er aktuelt og nyttig i samfunnsfagundervisningen. Å bruke regneark med tanke på kompetansemålet du trekker frem, synes jeg er fornuftig: I dagens samfunn har mange ungdommer vokst opp med et forhold til penger forskjellig fra hva vi vokste opp med. I dag er nemlig penger ofte bare et tall på en skjerm. Og det er ikke like lett for alle å ha kontroll og oversikt på disse tallene. Jeg mener altså at ved å bruke regneark i denne sammenhengen, kan det gi en merverdi for elevene. Som du skriver det så fint: "Dette er starten på elevenes tilnærming til en bevisgjøring for egen økonomi."