Dette kapittelet om lyd er
virkelig spennende og utfordrende! Som det er godt kjent nå, er jeg
fremmedspråklærer, og i faget mitt er lyd et sentralt emne. Elevene skal få
opplæring i skriftlig og muntlig språk. De skal også vurderes skriftlig og
muntlig. Til tross for at de bare får én karakter i faget, kan de bli vurdert
med muntlig eksamen i ungdomskolen, med skriftlig eller muntlig i videregående
skolen og med skriftlig og muntlig som privatister. Det er derfor lyd er en
veldig viktig ressurs i opplæringen.
Lydfiler som inneholder
autentiske dialoger, blir brukt i lytteprøvene på muntlig
eksamen. Også internett sidene til tekstbøkene, og digitale bøker bruker
lydfiler. Vi kan derfor se en markant endring på dette området, i forhold til
en gammel tradisjonell vurdering. Det blir stilt krav til elevene om å forstå
autentisk talemåte i språkområdet. Det er ikke lenger nok at elevene tolker uttalen
til sin egen lærer, de må kunne oppfatte også autentiske og realistiske
samtaler mellom personer fra språkområdet.
”Som det ligger i
betegnelsen digitale læringsressurser, er det snakk om utvikle ressurser for å
stimulere og utvikle elevenes læring, som regel med skole og utdanning som
primære siktemål for bruk” (Erstad, 2010: 123). Det Erstad skriver her
gjenspeiler den utviklingen digitale lydressurser har hatt i skolen. Elevene
som opplever autentiske lydkilder blir stimulert og tilnærmet til språket i
høyeste grad.
Jeg vil også nevne bruken
av elevenes egne opptak som eksempel på arbeidsområde i forhold til digitale
lydfiler. På mange skoler
eksisterer språklabben enda, men jeg er overbevist om at den vil forsvinne en
dag. Ved bruk av egen datamaskin og dataprogrammer som for eksempel Audacity, kan
elevene ta opp egen stemme. De kan høre på egen uttalelse, de kan dele filene
med medelever eller læreren. Alt dette med den fordelen at aktivitetene ikke behøver
å begrenses til skoletiden.
Derfor mener jeg at elevene
har de samme og helst enda flere øvingsmuligheter enn med språklabben. Erstad
påstår i hans bok om digital kompetanse i skolen at IKT til dels er med på å
endre premissene for tradisjonelle aktiviteter i skolen. Han påstår også at
”kommunikasjonsmulighetene ut mot verden utenfor skolestua og
informasjonstilgangen gjennom bruk av internett”. (Erstad, 2010:107)
Jeg har brukt en del lydopptaker
som oppgaver og vurderingsaktiviteter. I arbeidet med digitale oppgaver som
inneholder bruk av bilde og lyd, har elevene mine vist stort engasjement.
Her er et eksempel på en
lydfil som kan deles med elevene. Videoopptaket er tatt fra nyhetene med
programmet Jing og Snagit og lastet up til Screencast.com.
http://www.screencast.com/t/rCcsXfQRLMf
Kilde:
Kilde:
Erstad O. (2010)"Digital kompetanse i skolen". Oslo.Universitetsforlaget
1 kommentar:
Dette var et informativt og inspirerende innlegg. Ved å lytte til autentisk uttale og realistiske samtaler kan elevene få en bedre innføring i det å faktisk bruke språket i praksis. Tidligere har undervisningssituasjonen vært mer kunstig, og gjerne hatt mindre fokus på språket i bruk. Lesestykker kan være nødvendig og nyttig, men det å faktisk bruke språket selv, og velge egne ord, kan være en barriere. Mulighetene som åpenbarer seg ved bruk av IKT er spennende.
Du nevner at tilgangen på informasjon og kommunikasjonmulighetene har økt gjennom bruk av internett. Dette tenker jeg er viktig å merke seg, særlig i arbeid med sterke elever. Elever som trenger ekstra utfordringer kan for eksempel få oppgaver som går ut på å lete opp noe de vil lære, og så kan man som lærer legge til rette for at de får jobbe med noe de selv har valgt.
Jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer med bruk av elevenes egne opptak i undervisningen.
Legg inn en kommentar