fredag 23. november 2012

LYD


Dette kapittelet om lyd er virkelig spennende og utfordrende! Som det er godt kjent nå, er jeg fremmedspråklærer, og i faget mitt er lyd et sentralt emne. Elevene skal få opplæring i skriftlig og muntlig språk. De skal også vurderes skriftlig og muntlig. Til tross for at de bare får én karakter i faget, kan de bli vurdert med muntlig eksamen i ungdomskolen, med skriftlig eller muntlig i videregående skolen og med skriftlig og muntlig som privatister. Det er derfor lyd er en veldig viktig ressurs i opplæringen.
Lydfiler som inneholder autentiske dialoger, blir brukt i lytteprøvene på muntlig eksamen. Også internett sidene til tekstbøkene, og digitale bøker bruker lydfiler. Vi kan derfor se en markant endring på dette området, i forhold til en gammel tradisjonell vurdering. Det blir stilt krav til elevene om å forstå autentisk talemåte i språkområdet. Det er ikke lenger nok at elevene tolker uttalen til sin egen lærer, de må kunne oppfatte også autentiske og realistiske samtaler mellom personer fra språkområdet.
”Som det ligger i betegnelsen digitale læringsressurser, er det snakk om utvikle ressurser for å stimulere og utvikle elevenes læring, som regel med skole og utdanning som primære siktemål for bruk” (Erstad, 2010: 123). Det Erstad skriver her gjenspeiler den utviklingen digitale lydressurser har hatt i skolen. Elevene som opplever autentiske lydkilder blir stimulert og tilnærmet til språket i høyeste grad.
Jeg vil også nevne bruken av elevenes egne opptak som eksempel på arbeidsområde i forhold til digitale lydfiler.  På mange skoler eksisterer språklabben enda, men jeg er overbevist om at den vil forsvinne en dag. Ved bruk av egen datamaskin og dataprogrammer som for eksempel Audacity, kan elevene ta opp egen stemme. De kan høre på egen uttalelse, de kan dele filene med medelever eller læreren. Alt dette med den fordelen at aktivitetene ikke behøver å begrenses til skoletiden.
Derfor mener jeg at elevene har de samme og helst enda flere øvingsmuligheter enn med språklabben. Erstad påstår i hans bok om digital kompetanse i skolen at IKT til dels er med på å endre premissene for tradisjonelle aktiviteter i skolen. Han påstår også at ”kommunikasjonsmulighetene ut mot verden utenfor skolestua og informasjonstilgangen gjennom bruk av internett”. (Erstad, 2010:107)
Jeg har brukt en del lydopptaker som oppgaver og vurderingsaktiviteter. I arbeidet med digitale oppgaver som inneholder bruk av bilde og lyd, har elevene mine vist stort engasjement.
Her er et eksempel på en lydfil som kan deles med elevene. Videoopptaket er tatt fra nyhetene med programmet Jing og Snagit og lastet up til Screencast.com.
http://www.screencast.com/t/rCcsXfQRLMf

Kilde:
Erstad O. (2010)"Digital kompetanse i skolen". Oslo.Universitetsforlaget 

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette var et informativt og inspirerende innlegg. Ved å lytte til autentisk uttale og realistiske samtaler kan elevene få en bedre innføring i det å faktisk bruke språket i praksis. Tidligere har undervisningssituasjonen vært mer kunstig, og gjerne hatt mindre fokus på språket i bruk. Lesestykker kan være nødvendig og nyttig, men det å faktisk bruke språket selv, og velge egne ord, kan være en barriere. Mulighetene som åpenbarer seg ved bruk av IKT er spennende.
Du nevner at tilgangen på informasjon og kommunikasjonmulighetene har økt gjennom bruk av internett. Dette tenker jeg er viktig å merke seg, særlig i arbeid med sterke elever. Elever som trenger ekstra utfordringer kan for eksempel få oppgaver som går ut på å lete opp noe de vil lære, og så kan man som lærer legge til rette for at de får jobbe med noe de selv har valgt.
Jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer med bruk av elevenes egne opptak i undervisningen.